miercuri, 5 iunie 2013

In atentia colegilor din filiala si nu numai, o informatie care prezinta - cred eu - foarte mare interes :




Subiect: contributii la asig. sanatate;

Pentru cei interesati:


Pensionarii vs Legea 95/2006 - meci arbitrat de Curtea Constitutionala

Reluam un pic subiectul tratat acum cateva zile despre cum fura Statul pe pensionari si il transpunem sub prisma Deciziei nr. 164/2013 pronuntata de Curtea Constitutionala a Romaniei la 12 martie 2013.  
Asadar, in speta era vorba de situatia in care un pensionar care este obligat la plata cotei de contributii sociale de sanatate aferenta pensiei, este obligat in acelasi timp si la plata contributiei sociale de sanatate aferenta altor venituri impozabile.
La acea vreme aratam ca, in opinia noastra, o astfel de practica a Casei Nationale de Sanatate incalca dispozitiile legale in vigoare asa cum ele erau edictate.
Iata insa ca vine Curtea Constituionala a Romaniei si declara ca neconstitutionale dispozitiile art. 257 alin. 2 lit. e) din Legea 95/2006, in masura in care prin aceste dispozitii s-ar intelege obligarea pensionarilor la plata cotei de contributii sociale de sanatate atat pentru pensie cat si pentru alte venituri.
Vom incepe prin a mentiona, ca se are in vedere continutul art. 257 alin. 2 lit. e) in forma in vigoare inainte de modificarea sa prin OUG 93/2008, moment in care si pensionarii au fost inclusi in categoria celor scutiti de plata cotei de sanatate pentru alte venituri decat cele din pensii.
Asadar, Cutea Constitutionala vine acum in 2013 sa arate ca textul normativ din anul 2007-2008 este neconstitutional intrucat pensionarii nu pot fi obligati la plata contributiei de sanatate atat pentru pensii cat si pentru veniturile obtinute din alte surse, obligatorie fiind doar cota de contributie de sanatate aplicata la valoarea pensiei.
Ratiunea unei astfel de solutii o justifica Curtea Constitutionala prin necesitatea mentinerii unei solutii de echitate fiscala intre contribuabili avandu-se in vedere ca textele normative reglementau scutirea de plata a cotei de sanatate doar pentru cei care erau salariati, pensionarii fiind omisi.
Daca, la acest moment, in anul 2013, Curtea Constitutionala certifica justetea unui astfel de rationament, rezulta ca scopul final al perceperii cotei de sanatate trebuie sa se supuna principiului echitatii sarcinii fiscale.
Or, daca in prezent un salariat este scutit de plata contributiei de sanatate in baza normei legale, care actualizate care intre timp a devenit art. 257 alin. 2 lit. f), este firesc ca si pensionarii sa se bucure de acelasi tratament fiscal.
Problema de drept care se ridica este ca pentru unii pensionari, carora deja Statul le-a incasat cota de sanatate si pentru alte tipuri de venituri, aceasta Decizie vine un pic cam tarziu.
Dar … niciodata nu este prea tarziu.
Credem noi ca exista doua spete mari:
·         Cazurile in care pensionarii au obtinut venituri din alte surse decat pensia inainte de momentul 30.06.2008;
La aceasta speta vom identifica doua ipoteze:
-      Pensionarii care au atacat decizia de impunere in instanta si au pierdut;
In aceasta ipoteza exista solutia revizurii hotararii de fond pronuntate, cale de atac extraodinara pe care pensionarii trebuie sa o exercite in 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a Deciziei nr. 164/2013, respectiv pana la 23.06.2013.
-      Pensionarii care nu au atacat decizia de impunere in instanta si au platit.
Acestia trebuie pentru inceput sa formuleze o cerere de restituire a cotei de sanatate platite si, in cazul refuzului sau al neprimirii unui raspuns in termen  de 30 zile, sa formuleze o cerere de chemare in judecata impotriva Casei locale de sanatate (unde au cotizat) si a Directiei judetene de finante publice in vederea obligarii acestora la restituirea sumelor achitate. Temeiul legal este art. 117 alin. 1 lit. d din Codul de procedura fiscala.
·  Cazurile in care pensionarii au obtinut venituri din alte surse decat pensia dupa data de 30.06.2008.
La aceasta speta, pensionarii trebuie pentru inceput sa formuleze o cerere de restituire a cotei de sanatate platite si, in cazul refuzului sau al neprimirii unui raspuns in termen  de 30 zile, sa formuleze o cerere de chemare in judecata impotriva Casei locale de sanatate (unde au cotizat) si a Directiei judetene de finante publice in vederea obligarii acestora la restituirea sumelor achitate. Temeiul legal este art. 117 alin. 1 lit. d din Codul de procedura fiscala.
In toate cazurile, dar absolut in toate, recomand calduros pensionarilor sa apeleze la un avocat cu experienta in contencios administrativ de natura fiscala.
Avocatul costa dar cheltuiala cu avocatul o va suporta tot Casa de locala de sanatate ca si cheltuiala de judecata.
Fara avocat riscati sa nu motivati cererile asa cum trebuie si sa pierdeti nu dreptul ci banii dati aiurea’n tramvai catre Stat.