| 
   
Pensionarii
  vs Legea 95/2006 - meci arbitrat de Curtea Constitutionala 
 | 
 
| 
   
Reluam un pic subiectul
  tratat acum cateva zile despre cum fura Statul pe pensionari si il transpunem
  sub prisma Deciziei nr. 164/2013 pronuntata de Curtea Constitutionala a
  Romaniei la 12 martie 2013.   
Asadar, in speta era vorba de
  situatia in care un pensionar care este obligat la plata cotei de contributii
  sociale de sanatate aferenta pensiei, este obligat in acelasi timp si la
  plata contributiei sociale de sanatate aferenta altor venituri impozabile. 
La acea vreme aratam ca,
  in opinia noastra, o astfel de practica a Casei Nationale de Sanatate incalca
  dispozitiile legale in vigoare asa cum ele erau edictate. 
Iata insa ca vine Curtea
  Constituionala a Romaniei si declara ca neconstitutionale dispozitiile art. 257 alin. 2 lit. e)
  din Legea 95/2006, in masura in care prin aceste dispozitii s-ar intelege
  obligarea pensionarilor la plata cotei de contributii sociale de sanatate
  atat pentru pensie cat si pentru alte venituri. 
Vom incepe prin a
  mentiona, ca
  se are in vedere continutul art. 257 alin. 2 lit. e) in forma in
  vigoare inainte de modificarea sa prin OUG 93/2008, moment in care si
  pensionarii au fost inclusi in categoria celor scutiti de plata cotei de
  sanatate pentru alte venituri decat cele din pensii. 
Asadar, Cutea
  Constitutionala vine acum in 2013 sa arate ca textul normativ din anul 2007-2008 este neconstitutional
  intrucat pensionarii nu pot fi obligati la plata contributiei de sanatate
  atat pentru pensii cat si pentru veniturile obtinute din alte surse,
  obligatorie fiind doar cota de contributie de sanatate aplicata la valoarea pensiei. 
Ratiunea unei astfel de
  solutii o justifica Curtea
  Constitutionala prin necesitatea mentinerii unei solutii de echitate
  fiscala intre contribuabili avandu-se in vedere ca textele normative
  reglementau scutirea de plata a cotei de sanatate doar pentru cei care erau
  salariati, pensionarii fiind omisi. 
Daca, la acest moment, in
  anul 2013, Curtea
  Constitutionala certifica justetea unui astfel de rationament, rezulta ca
  scopul final al perceperii cotei de sanatate trebuie sa se supuna
  principiului echitatii sarcinii fiscale. 
Or, daca in prezent un
  salariat este scutit de plata contributiei de sanatate in baza normei
  legale, care actualizate care intre timp a devenit art. 257 alin. 2 lit. f),
  este firesc ca si pensionarii sa se bucure de acelasi tratament fiscal. 
Problema de drept care se
  ridica este
  ca pentru unii pensionari, carora deja Statul le-a incasat cota de sanatate
  si pentru alte tipuri de venituri, aceasta Decizie vine un pic cam tarziu. 
Dar … niciodata nu este
  prea tarziu. 
Credem noi ca exista doua
  spete mari: 
·        
  Cazurile in care pensionarii au obtinut venituri din alte surse decat
  pensia inainte de momentul 30.06.2008; 
La aceasta speta vom
  identifica doua ipoteze: 
-      Pensionarii
  care au atacat decizia de impunere in instanta si au pierdut; 
In aceasta ipoteza exista
  solutia revizurii hotararii de fond pronuntate, cale de atac
  extraodinara pe care pensionarii trebuie sa o exercite in 30 de zile de
  la data publicarii in Monitorul Oficial a Deciziei nr. 164/2013, respectiv
  pana la 23.06.2013. 
-      Pensionarii
  care nu au atacat decizia de impunere in instanta si au platit. 
Acestia trebuie pentru
  inceput sa
  formuleze o cerere de restituire a cotei de sanatate platite si, in cazul
  refuzului sau al neprimirii unui raspuns in termen  de 30 zile, sa
  formuleze o cerere de chemare in judecata impotriva Casei locale de sanatate
  (unde au cotizat) si a Directiei judetene de finante publice in vederea
  obligarii acestora la restituirea sumelor achitate. Temeiul legal
  este art. 117 alin. 1 lit. d din Codul de procedura fiscala. 
·  Cazurile in care
  pensionarii au obtinut venituri din alte surse decat pensia dupa data de
  30.06.2008. 
La aceasta speta,
  pensionarii trebuie pentru inceput sa formuleze o cerere de restituire a cotei de sanatate platite si, in
  cazul refuzului sau al neprimirii unui raspuns in termen  de 30 zile, sa
  formuleze o cerere de chemare in judecata impotriva Casei locale de sanatate
  (unde au cotizat) si a Directiei judetene de finante publice in vederea
  obligarii acestora la restituirea sumelor achitate. Temeiul legal este art.
  117 alin. 1 lit. d din Codul de procedura fiscala. 
In toate cazurile, dar
  absolut in toate, recomand
  calduros pensionarilor sa apeleze la un avocat cu experienta in
  contencios administrativ de natura fiscala. 
Avocatul costa dar cheltuiala
  cu avocatul o va suporta tot Casa de locala de sanatate ca si cheltuiala de
  judecata. 
Fara avocat riscati sa nu
  motivati cererile asa cum trebuie si sa pierdeti nu dreptul ci banii dati
  aiurea’n tramvai catre Stat.  
 | 
 
miercuri, 5 iunie 2013
In atentia colegilor din filiala si nu numai, o informatie care prezinta - cred eu - foarte mare interes :
 
Subiect: contributii la
asig. sanatate;
Pentru cei interesati:


